avagy egy házvásárlás gyötrelmei

Tátott szájjal a fa(_)erdőbe

Tátott szájjal a fa(_)erdőbe

Lufi jelleg

2018. január 09. - Сергей

Üdv ismét a nyájas olvasónak (visszatértem ... költözés, hajtépés, miazmás után) ... még anno ígértem egy rövidke cikket az ingatlanpiac sajátosan lufi jellegéről. Hát íme, ennyit tudok a témában mondani.

lufika2.jpg


Mit jelent a fogalom (dacára a slágertémának, az internetes források meglepően szűkösek -  így azt fogom írom, amit én értek rajta és nem többet) - a piacon kapható ingatlanok extrém módon túlárazódtak az elmúlt 3-4 évben, ezt nevezem én lufinak... A kialakulásának oka lehet pl. a banki hozamok alacsony mértéke, ehhez lazán kapcsolódik, hogy bérbeadással pl. évi 5-6%-ot, airbnb-vel pedig ennél magasabb hozamot is el lehet érni. A másik pl., hogy a válság érzékenyen érintette az új ingatlan fejlesztéseket, alig volt új ingatlan a piacon, valamit meg venni kell. Világos, hogy ez a magas ár nem tartható sokáig, a piac vissza fogja ezt szabályozni! Lesznek, akik ezzel belenyúltak a "jóba", mert lesz egy drágán vásárolt használt lakásuk, ami milliókat veszíthet az értékéből, mondjuk 2020-ra.

Kicsit merüljünk el a számokban dátumokban ... Mint említettem, Közép-Magyarország, Budapesti agglomeráció, kisváros, tégla építésű társasházban 44m2-es tégla építésű másfél szobás, egyedi gázfűtéses lakás. Mindig ugyan azt a lakóházat de eltérő lakásokat vizsgálva. 
- 1995 - lakás ár 1 millió Ft - 22.730Ft / m2 - nincs felújítva,
- 2002 - lakás ár 2 millió Ft - 45.460Ft/ m2 - nincs felújítva,
- 2009 - lakás ár 8 millió Ft - 181.818Ft /m2 - nincs felújítva,
- 2014 - lakás ár 10 millió Ft - 227.272Ft /m2 - nincs felújítva,
- 2016 - lakás ár 12,2 millió Ft - 277.272Ft/m2 - nincs felújítva,
- 2017 - lakás ár 9 millió Ft - 204.545Ft/m2 - extrém mértékben lepukkant,
- 2017 - lakás ár 15,7 millió Ft - 356.818Ft/m2 - legújabb ízlés szerint felújított.

Véleményem szerint a reális használt ingatlan ár állapottól függően ebben a városban 9-11 millió Ft / 200-250ezer Ft/m2 lenne, de nem annyi, a piac többet is elbír. A rögtönzött "táblázatban" látható, hogy 2016-tól újabb erőteljes emelkedés kezdődött el, aminek a vége az lett, hogy a használt ár gyakorlatilag elérte az új építésű ingatlanok árát!

A saját hasonló paraméterekkel rendelkező lakásomat (majd lesznek róla képek, hogy hol laktam) 307ezer Ft-os négyzetméter áron értékesítettem 2017 év végén. Szerintem nagyon jó áron ment el, mindösszesen két, azaz kettő nap alatt! Ingatlanos segítsége nélkül realizáltam ezt! Nagyon rimánkodtam (ez a mondat tényleg csak a poén kedvéért), hogy a vevő meg ne lássa a fent elemzett társasház oldalán éktelenkedő óriásplakát hirdetést "Új építésű belvárosi lakások 2018-as átadással 356ezer és 386ezer Ft/m2-től". Valahogy még mindig nem divat tervezőasztalról venni lakást - házat, engem is inkább a kézzelfogható dolgok vonzanak.

Rövid konklúzió, jelenleg a használt lakás árak az egekben vannak, aki tud, az inkább várjon ki a vásárlással, vagy vegyen inkább új építésűt (műszaki tartalom okán mindenképpen jobb az ár érték arány).  Az újak nagyrészt még nincsenek kész, legalább is nem olyan számban, mint amire kereslet mutatkozik. A nagy számú új fejlesztés hatással lesz az árakra, viszont a kedvező lakás Áfa változása is. Mindegy, racionálisan nézve ez a lufi nem tartható sokáig. Jól hangzik, hogy én drágábban adtam el a lakásomat (reális ára mondjuk 10 millió Ft lett volna) és fogtam rajta több mint 3 milliót, viszont ennek hatására drágábban is vehettem helyette! Túl rosszul nem jártam, ha a maradó felépítmény (a bontásra kerülő ellentéte) alapterületét nézzük, akkor 203ezer Ft / m2-ert fizettem, úgy mintha a telek nem is létezne, pedig annak is lenne ára ... Mindent összevetve ezt végül is sikerült jól kifogni, ennek a kertes családi háznak 2017 év végi reális árához képest 89%-ért sikerült elhozni ...    

A bejegyzés trackback címe:

https://tatottszajjal.blog.hu/api/trackback/id/tr613562749

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása