avagy egy házvásárlás gyötrelmei

Tátott szájjal a fa(_)erdőbe

Tátott szájjal a fa(_)erdőbe

Lokális lakás-piacozás első rész

2017. október 29. - Сергей

Üdv a nyájas olvasónak, tekintettel a hétvégére és a kritikán aluli időjárásra (viharos szél - vízszintesen esik az eső), folytatom a megkezdett történetem. Most egy sajátos ingatlanpiaci körképpel...

lufi.jpg


Tehát az előző posztban ott hagytam abba, hogy hosszú évek vajúdása után megtörtént egy célmeghatározás - legalább két szobás földszinti lakás, tároló és garázs itt a városban - ami a végeredmény szempontjából nézve megdőlt, de ez a kezdet szempontjából mellékes. Közelebbről a Közép-Magyarországi régióban, ezen belül pedig budapesti agglomerációhoz tartozó egyik kisvárosban élek, több mint négy évtizede. Ez egy elég stabil dolognak tűnt számomra. Itt nőttem fel a belvárosában, itt élek, jelenleg két utcányira attól, ahova 1977 év január első munkanapján életem első állandó lakcímét bejelentették a szüleim. Budapesten dolgozom másfél évtizede, naponta ingázom 80Km-et vonattal (amit észre sem veszek már), de eszem ágában sincs elköltözni innen (se be, se ki)! 
Az egyik posztomban egyszer már megtaláltam a "30-as milliomos" fantázianevű figurát, most megint utalok rá. Ő használta ezeket a divatos szavakat, hogy vagyonelemek, meg portfóliók... Szóval az én "porfólióm" 90%-ban ingatlanokból áll, minimális mozgósítható készpénz mellett. Pénz nélkül ingatlant vásárolni nehéz, na persze nem lehetetlen küldetés. Valamelyik vagyonelemet pénzé kell tennem és az árából lehet mozgolódni... Ez nem túl nagy titok, hogy nem "csupasz seggel" álltam ennek a projektnek neki. Ugye a célmeghatározásban megjelölt álomingatlan közelítő piaci ára (pl. az ingatlan dot com alapján) meghatározható. Így kijött egy összeg, ami alatt ebben a városban nem érdemes gondolkozni. Valahogy így: Legalább 60m2-es tégla építésű belvárosi használt lakás 275ezer / m2 (16,5MFt) + egy 20m2-es garázs 2,5MFt, az 19 millió forint. Az óhajtott plusz m2-ek árát ki kell "termelni", ez a feladat a következő évekre... Igen ez horror pénz nekem is (meg másoknak is), erősen elgondolkodtató, hogy ha ki kell fizetni legalább ennyit, akkor már olyanra, ahol a legkevesebb kompromisszumot kell kötnöm a pénzemért! 

Ingatlan keresés passzív módon:
Amikor először felmerült a nagyobb lakás gondolata, akkor naivan úgy véltem, hogy mehetek a nekem legkényelmesebb CSERE irányába! Azt hittem, hogy a lakáscsere ráfizetéssel manapság még működhet... Persze, később rájöttem, a hogyanra, amikor tényleg működne! Ha a másik ingatlannak vannak kedvezőtlen tulajdonságai, akkor a csere szinte minden esetben azonnal mehet. De ennyire ne szaladjunk előre, az egész folyamatot meg kívánom örökíteni. Azért írtam, hogy passzív szakasz, mert amint megszületett az ötlet, azonnal előkerült az éterből 4-5 ötlet - ajánlat, anélkül, hogy tevőlegesen csináltam volna valamit.  
- Először egy távoli rokonom ajánlott fel egy lakáscserét, én adnám a kisebbet (másfél szoba, egyedi gázfűtés, belvárosi), adna helyette egy városszélit (két szobás, tömbfűtéses) és 1MFt ráfizetés kéne részemről. Anyagilag nem is rossz, de sajnos lehetetlen helyen volt (3 Km északra, gyorsan csak gépkocsival érhető el), annyira hogy el se mentünk megnézni.
- Másodjára megboldogult anyám barátnője próbálkozott be nálam egy házrészre cserével (100m2 házrész - 200m2 telekrész), amit amúgy 18,5MFt.ért árult, csere - ráfizetéssel. Ezt meg is néztük, hát mit mondjak? Tetszett is, nagypolgári házrész a belvároshoz közeli, tűrhető fekvésű, van benne fantázia, meg nem is tetszett... Nem tetszett a közös udvar jelleg, a rendetlenség, a keresztbe használt garázsok, a vizesedő utcai fal, a 3 méter feletti belmagasság és az, hogy egy nehezen hasznosítható, de legalább kifűthetetlen hodály az egész! Nem sok híja volt, hogy belementem, elég jó dumája volt az öregasszonynak. Persze az összes telekkönyvi adatot (igen ez régies kifejezés, de ne kezdj el okoskodni, 10x jobban értek hozzá mint te) kikértem és az lett ennek a kegyelem döfés. A másik társtulajdonostárs 100ezer CHF-es végrehajtás alá került devizahitele nehezen felejthető... Na így már érhető, hogy miért ment volna bele olyan könnyen a néni a cserébe, ami neki 4-5MFt bukás! Az egész kóceráj nem ér 28MFt-ot, nem hogy a fele ...
- Harmadjára én aktivizáltam magam, a közvetlen szomszédomat találtam meg itt az emeleten (a jófej nyuggerek). Az van velük, hogy az 58m2-ből használják a 6m2-es konyhát meg a 4m2-es étkezőt (mint hálószoba). Mindkét plusz szobájuk kihasználatlan. Gondoltam jól fog nekik jönni a csere / ráfizetés, azért az én kecóm nagyon meg van csinálva (majd később lesznek róla fotók, hogy ez alatt mit értek)! Pontosan fél évet késtem az ajánlattal, az öreg csóka elpasszolt egy vidéki házat és úgy döntöttek, hogy annak árát bele tolják ebbe a lakásba (kondenzációs gázkazán, radiátoros fűtés, ablakcsere stb.). Ezek a beruházások el is készültek, de olyan csapnivaló minőségben, hogy ha meg is gondolta volna magát, én léptem volna vissza a cserétől... 
- Negyedjére az első emeleti szomszédomat találtam meg vételi ajánlattal, aki egy jó fél éve (2016 közepe) még hirdette a lakását, mert építkezett. Természetesen az az ingatlan sem volt már eladó, ennek oka előttem ismeretlen ...
- Még egy lehetőség eszembe jutott, hogy megfűzöm az "erősen másik" szomszédot, megveszem tőle a 38m2-es lakását, ahol egy egybenyitással összesen 82m2 lett volna elérhető. Ezt az ötletet végül dobtuk. Eleve 11,5MFt-nél olcsóbban nem lehetett volna elhozni (papírforma szerint nem adja olcsóbban, nem hülye). Akkor még rákölteni, mert az a 1962-es állapotban van, meg ráadásul az a környék zajterhelés szempontból csapnivaló...     

Folyt. köv. ...

A bejegyzés trackback címe:

https://tatottszajjal.blog.hu/api/trackback/id/tr7813114054

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása